De feestdagen aan het einde van het jaar zijn ontzettend leuk en gezellig, maar het is ook een periode van hard werken om alle bestellingen en zendingen de deur uit te krijgen. Als de bestelling bij jou de deur uit is, is het dan ook automatisch op tijd bij de klant of consument? Aan het eind van de keten is de distributeur de laatste schakel en ook deze partij ervaart grote drukte rondom de feestdagen. 

Onderstaand tref je een aantal tips/'opfrissers' om, net als MINC, goed voorbereid de feestdagen in te gaan:

Communiceer
Communiceer duidelijk naar je klant of en welke gevolgen de "feestdagen-drukte" op de bezorging van zijn/haar bestellingen hebben. Laat je klant weten wanneer zij het pakketje kunnen verwachten. Wees hierin realistisch. ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ kan je dat waarmaken in deze periode? Nee? Als je dit communiceert, dan kunnen klanten hier rekening mee houden. 

Wees transparant
Vermeld de voorraad van de producten in je webshop, zodat je klant weet waar hij aan toe is. Weinig voorraad? Geen probleem! Een product waarvan de voorraad beperkt is stimuleert mensen om het product direct te bestellen. Is een product tijdelijk uitverkocht? Communiceer dit ook. Niets vervelender dan een product dat later in het winkelmandje, of erger nog, na het plaatsen van de bestelling, toch uitverkocht blijkt te zijn.

Maak gebruik van bezorglocaties en tijdvak-leveringen
Iedere vervoerder kan bij een pakketpunt bezorgen en tijdvak-leveringen bieden. Bedenk of je jouw klanten deze mogelijkheden wilt bieden. Het  aanbieden en communiceren van bezorglocaties zorgt er in ieder geval voor dat mensen niet tegengehouden worden iets te bestellen omdat ze niet of nauwelijks thuis zijn om het pakketje in ontvangst te nemen. En bij tijdvak-leveringen, denk aan 'Pakje Gemak' van PostNL kan je klant zelf een geschikt moment kiezen om het pakketje op te halen of aan huis te ontvangen. 

Deelleveringen
Bij meerdere producten per bestelling kan het zijn dat de levertijden per product verschillen. Bied je klant de mogelijkheid om de bestelling in delen te ontvangen, zodat zij niet de hele bestelling annuleren omdat één artikel (dat toch pas voor de Kerst bedoeld was) de tijdige levering van de Sinterklaas cadeautjes in de weg staat.

Extra service middels spoedlevering
Zijn er klanten die hun bestelling op stel en sprong nodig hebben? Zorg er dan voor dat je aan hun wens kan voldoen om extra snel te leveren, door vooraf afspraken te maken met je vervoerder. Mensen zijn vaak best bereid om hier extra voor te betalen.

Pakjesavond valt op dinsdag 
Hou er rekening mee dat pakjesavond op dinsdagavond valt en mensen dat weekend ervoor soms nog inkopen doen. Is tijdige levering bij jou in de webshop bij bestelling op in het weekend mogelijk of eigenlijk niet? Voorkom teleurstelling en onvrede door ook dit duidelijk te communiceren. Oja, en Kerstavond valt op zondagavond dus levering op zaterdag kan weleens gewenst zijn.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij de logistieke verwerking van jouw orders (web- of orderfulfilment) of verzending van jouw Direct Mailings? MINC helpt je graag! Mail of bel ons gerust eens. 

bezorgdata
Web- Orderfulfilment tijdens de feestdagen