Een webshop beginnen

Vaak spreken wij mensen die een webshop willen beginnen. Er zijn allerlei ideeën en plannen. Maar waar moet je echt aan denken voordat je begint? Wat zijn de valkuilen, de “do & don’ts”?

Kies je product

  • Je producten zijn bij voorkeur klein. Grote producten nemen veel ruimte in de opslag en tijdens transport. Dit kan beperkend en kosten verhogend werken.
  • Houd ook het gewicht in de gaten. Veel vervoerders rekenen toeslagen voor pakketten die zwaarder zijn dan 23 kilo.
  • Zoek naar unieke, onderscheidende producten, een niche in de markt. Blijf weg van de mainstream zoals bijvoorbeeld tassen in algemene zin. Het woord “tassen” levert ongeveer 60 miljoen zoekresultaten in 0,6 seconden. Val daar tussen maar eens op. De zoekterm “Argentijnse koeienhuid” geeft slechts 8100 resultaten.
  • En een goed product genereert een behoorlijke omzet en marge. Het is heel lastig om als starter met kleine omzetten en lage marges geld te verdienen. Dit type producten vraagt een lange adem.

Als je weet welke producten je wilt gaan voeren is het tijd om leveranciers te selecteren. Sommige leveranciers kunnen je ondersteunen met dropshipments. In het begin wil je het liefst een kleine voorraad en snelle leveringen. Bespreek dit met je leverancier. Let er op dat je je eigen leverbelofte altijd waar kan maken.

Kies je naam

Vervolgens ga je aan de slag met de naam voor je shop. Zoek een “catchie” naam, een naam die blijft hangen en makkelijk kan worden uitgesproken. En geschreven. Houd het kort en krachtig.
Het is fijn als je naam opvalt en anders is dan anderen.
Als je naam ook beschikbaar is als je domeinnaam is dat fantastisch maar geen must. Je domeinnaam kan ook een samenstelling zijn van de naam het product.
Een naam bedenken is soms lastig. Laat je daarom inspireren. Bekijk je bedrijf eens vanuit een ander oogpunt en spreek met andere mensen dan gebruikelijk.

Bouw je shop

Als je je (domein)-naam hebt gekozen kan je beginnen met het bouwen van je webwinkel. Er zijn diverse, in basis, gratis oplossingen beschikbaar. Voorbeelden zijn WooCommerce, Magento, Shopify, Lightspeed en Prestashop. Er zijn honderden thema’s verkrijgbaar en ontelbare plug-ins. Het mooie van deze standaard softwarepakketten is dat het hele bestelproces als is ingericht. Je hoeft alleen nog maar te stylen en te customizen. Een aantal pakketten houden al rekening met SEO en SEA. Dit is belangrijk voor je vindbaarheid. Een van de laatste stappen is het vullen van de productcatalogus. Zorg voor goede foto’s en duidelijke omschrijvingen.

Regel je zaken goed

Er zijn ook juridische en fiscale aspecten om rekening mee te houden. Je moet je bedrijf inschrijven  bij de Kamer van Koophandel. Stel ook je algemene voorwaarden op en leg deze vast bij de Kamer van Koophandel. Als webshop ga je data van consumenten vastleggen. Hierdoor krijg je te maken met de AVG en privacy. Op de site zal, onder andere, een privacy-statement beschikbaar moeten zijn waarin je uiteenzet hoe je de privacy van je klanten waarborgt. De belastingdienst wil dat zaken betreffende je financiële administratie netjes zijn geregeld.

Doe waar je goed in bent

En dan komen de bestellingen binnen… deze moeten worden verwerkt. Dat betekent orders picken, producten verpakken in geschikte verpakkingen, verzending regelen en de pakketten afleveren bij een vervoerder. Ook kan je nadenken over een retouren regeling.

Je hebt als ondernemer continu make-or-buy -vraagstukken. Het onderhoud van je shop, de administratie, de advertising en het fulfilment zijn werkzaamheden die je direct of later kan uitbesteden.