Een webshop beginnen

Kies je product

  • Je producten zijn bij voorkeur klein. Grote producten nemen veel ruimte in de opslag en tijdens transport. Dit kan beperkend en kosten verhogend werken.
  • Houd ook het gewicht in de gaten. Veel vervoerders rekenen toeslagen voor pakketten die zwaarder zijn dan 23 kilo.
  • Zoek naar unieke, onderscheidende producten, een niche in de markt. Blijf weg van de mainstream zoals bijvoorbeeld tassen in algemene zin. Het woord “tassen” levert ongeveer 60 miljoen zoekresultaten in 0,6 seconden. Val daar tussen maar eens op. De zoekterm “Argentijnse koeienhuid” geeft slechts 8100 resultaten.
  • En een goed product genereert een behoorlijke omzet en marge. Het is heel lastig om als starter met kleine omzetten en lage marges geld te verdienen. Dit type producten vraagt een lange adem.

Als je weet welke producten je wilt gaan voeren is het tijd om leveranciers te selecteren. Sommige leveranciers kunnen je ondersteunen met dropshipments. In het begin wil je het liefst een kleine voorraad en snelle leveringen. Bespreek dit met je leverancier. Let er op dat je je eigen leverbelofte altijd waar kan maken.

We hebben ook een artikel met uitleg over een magazijn uitbesteden geschreven, misschien wel interessant om even te lezen.

Inhoud

Kies je naam

Vervolgens ga je aan de slag met de naam voor je shop. Zoek een “catchie” naam, een naam die blijft hangen en makkelijk kan worden uitgesproken. En geschreven. Houd het kort en krachtig.
Het is fijn als je naam opvalt en anders is dan anderen.
Als je naam ook beschikbaar is als je domeinnaam is dat fantastisch maar geen must. Je domeinnaam kan ook een samenstelling zijn van de naam het product.
Een naam bedenken is soms lastig. Laat je daarom inspireren. Bekijk je bedrijf eens vanuit een ander oogpunt en spreek met andere mensen dan gebruikelijk.

Bouw je shop

Als je je (domein)-naam hebt gekozen kan je beginnen met het bouwen van je webwinkel. Er zijn diverse, in basis, gratis oplossingen beschikbaar. Voorbeelden zijn WooCommerce, Magento, Shopify, Lightspeed en Prestashop. Er zijn honderden thema’s verkrijgbaar en ontelbare plug-ins. Het mooie van deze standaard softwarepakketten is dat het hele bestelproces als is ingericht. Je hoeft alleen nog maar te stylen en te customizen. Een aantal pakketten houden al rekening met SEO en SEA. Dit is belangrijk voor je vindbaarheid. Een van de laatste stappen is het vullen van de productcatalogus. Zorg voor goede foto’s en duidelijke omschrijvingen.

Regel je zaken goed

Er zijn ook juridische en fiscale aspecten om rekening mee te houden. Je moet je bedrijf inschrijven  bij de Kamer van Koophandel. Stel ook je algemene voorwaarden op en leg deze vast bij de Kamer van Koophandel. Als webshop ga je data van consumenten vastleggen. Hierdoor krijg je te maken met de AVG en privacy. Op de site zal, onder andere, een privacy-statement beschikbaar moeten zijn waarin je uiteenzet hoe je de privacy van je klanten waarborgt. De belastingdienst wil dat zaken betreffende je financiële administratie netjes zijn geregeld.

Doe waar je goed in bent

En dan komen de bestellingen binnen… deze moeten worden verwerkt. Dat betekent orders picken, producten verpakken in geschikte verpakkingen, verzending regelen en de pakketten afleveren bij een vervoerder. Ook kan je nadenken over een retouren regeling.

Je hebt als ondernemer continu make-or-buy -vraagstukken. Het onderhoud van je shop, de administratie, de advertising en het fulfilment zijn werkzaamheden die je direct of later kan uitbesteden.

Lees ook...

Paragon One Platform

Organisaties streven uiteraard naar een optimale customer experience, rekening houdend met klantwensen en slim ingericht qua processen en ROI. Maar hoe houd je de regie met alle data, content, afdelingen en systemen? Het antwoord: met één centrale plek voor alle klantcommunicatie. Bijvoorbeeld met het customer communications management platform van Paragon: het One Platform.

Lees verder »

MINC wordt onderdeel van de Paragon Group

Paragon Group en MINC kondigen aan dat vandaag de koopovereenkomst is getekend voor de overname van MINC door Paragon. MINC biedt logistieke oplossingen voor webshops en e-commerce activiteiten. Hiermee sluit MINC optimaal aan op de activiteiten waarmee Paragon haar klanten al helpt en kunnen zij samen verder groeien.
Paragon voegt het succesvolle fulfilment en direct mail bedrijf MINC graag toe aan haar portfolio. Want met de komst van MINC verbreedt Paragon haar activiteiten op het gebied van logistieke oplossingen. Paragon biedt business en communicatie oplossingen met een breed pakket aan services rondom data, consultancy, creatief design, technologie tot en met implementatie en uitvoering.

Lees verder »