Wat is een fulfilment center?

Er zijn door de toenemende digitalisering steeds meer ondernemers die kiezen voor het uitbesteden van opslag, voorraadbeheer, orderpicking en het verpakken en verzenden van orders aan een fulfilment center. Dit is een uitstekende ontwikkeling! Het gaat bij het uitbesteden van fulfilment altijd over ruimte, capaciteit en de automatisering. Het betreft een strategische beslissing waarmee je ruimte en tijd bespaart en expertise inkoopt. 

Wat doet een fulfilment center en wat zijn de voordelen van samenwerken met een fulfilment center? Tijd om daar achter te komen, lees dus snel verder.

We hebben ook een artikel met uitleg over een magazijn uitbesteden geschreven, misschien wel interessant om even te lezen.

Inhoud

Dit doet een fulfilment center

In grote lijnen maakt een fulfilment center het mogelijk voor e-commerce bedrijven om opslag, voorraadbeheer en verzending uit te besteden. Dit ontlast de business doordat er geen fysieke ruimte meer nodig is om alle producten op te slaan. En het  is voordelig voor bedrijven die geen of onvoldoende capaciteit hebben om de voorraad te beheren en de orders te verwerken. Bij de meeste bedrijven zijn de werkzaamheden verdeeld in overzichtelijke proces stappen:

Overzichtelijke processtappen

In grote lijnen maakt een fulfilment center het mogelijk voor e-commerce bedrijven om opslag, voorraadbeheer en verzending uit te besteden. Dit is voordelig voor bedrijven die geen of onvoldoende capaciteit hebben om de voorraad te beheren en de orders te verwerken. Bij de meeste bedrijven zijn de werkzaamheden verdeeld in overzichtelijke proces stappen:

Inslag en opslag

Alle producten worden – meestal in bulk in zeecontainers of op pallets – gestuurd naar het fulfilment center. Het fulfilment center controleert de nieuw op voorraad te nemen producten, voorziet deze van barcodes of gebruikt de barcodes die al aan de producten toegekend zijn.

Alle producten worden netjes en op logische locaties in het magazijn geplaatst en in het WMS ingevoerd. WMS staat voor Warehouse Management Systeem (WMS) en betreft de software waar het fulfilmentcenter mee werkt. 

Voorraadbeheer

Voorraadbeheer omvat alle taken en werkzaamheden die horen bij het in beeld hebben van de voorraad. De basis is natuurlijk dat je zorgt voor voldoende voorraad, dat je hier makkelijk bij kunt en dat dit veilig, droog en op de juiste temperatuur is opgeslagen. Er zijn echter meer variabelen die belangrijk kunnen zijn bij voorraadbeheer.

Denk bijvoorbeeld aan de ‘tenminste houdbaar tot datum’ (tht), Wat doen we met incourante artikelen?, Zijn er back-orders en hoe gaan we hier mee om?, Welke artikelen ‘vliegen’ het magazijn uit? etc.

De snellopende artikelen zetten we op een strategische locatie, zodat we die snel en efficiënt kunnen picken en verpakken. Al deze variabelen worden verwerkt in het WMS en gerapporteerd aan de klant.  

Orderpicking

Het WMS is gekoppeld met de webshops van de klanten van het fulfilment center. Orders komen hierdoor direct binnen in het systeem van het fulfilment center.

Als de producten die besteld worden op voorraad zijn voegt het systeem de betreffende order toe aan de order-picklijst waarna de order gepickt wordt door een van de orderpickers. Orders picken kan geautomatiseerd, gerobotiseerd of handmatig.

Mocht een product niet op voorraad zijn dan komt deze in back-order. Zodra de back-order producten aan het fulfilment center geleverd worden en aan WMS worden toegevoegd, voegt het systeem deze automatisch toe aan de order-picklijst. Hierna wordt de order alsnog gepickt door een van de orderpickers.

Inpakken en labelen

Alle producten worden per post verzonden en moeten dus goed verpakt worden. Bij veel fulfilment centers worden alle producten op dezelfde manier verpakt. Sommige centers gebruiken de verpakkingen en de wensen – lees: verpakkingsinstructies – van de klant.

De standaard werkwijze is verpakken in een verzenddoos. Maar het is ook mogelijk om bestellingen als cadeau in te laten pakken, gepersonaliseerde handgeschreven kaartjes toe te voegen, te sealen of de order te voorzien van specifieke beschermende verpakkingsmaterialen.

Tijdens het inpakken wordt nogmaals gecontroleerd of alle artikelen overeenkomen met de bestelling van de klant. Dit noemen we het ‘vier ogen principe’. 

De laatste stap in het verpakkingsproces is het aanbrengen van het verzendlabel. Op basis van vooraf overeengekomen en ingerichte business rules levert het WMS het juiste verzendetiket aan de medewerker aan.

Retourverwerking

Het uitbesteden van retourverwerking aan een fulfilment center maakt het retourproces een stuk efficiënter. De te retourneren producten kunnen rechtstreeks naar het fulfilment center worden gestuurd. Met het fulfilment center maak je afspraken over de manier waarop de retouren verwerkt dienen te worden. Zodat je alleen nog de financiële afhandeling hoeft uit te voeren.

Rapportage

Fulfilment centers geven duidelijk real time inzicht. In de rapportage worden o.a. de orderstatus, de voorraad en de voorraad wijzigingen, de tht data en de status van retourzendingen gerapporteerd.

Voordelen van samenwerken met een fulfilment center

Fulfilment uitbesteden aan een fulfilment center levert je veel concrete voordelen op. De belangrijkste zijn hieronder puntsgewijs voor je samengevat:

  • Kosten worden variabel, controleerbaar en inzichtelijk;
  • Serviceniveau stijgt; Vandaag besteld is morgen in huis. De verpakking is altijd op maat én middels track &trace zijn alle bestellingen en orders traceerbaar;
  • Flexibiliteit neemt toe; fluctuaties in vraag worden door het fulfilment center ‘opgevangen’;
  • Continuïteit verbetert; tijdens ziekte en vakantie verstuurt het fulfilment center de producten;
  • Duidelijke online real time rapportages; waardoor je continue volledig op de hoogte is van ‘de stand van zaken’;
  • Expertise; de meest fulfilment centra hebben veel ervaring, snelheid en goede verzendtarieven.

Kortom: Wanneer je met een fulfilment center samenwerkt ben je beter in staat om de verzend- en retourprocessen te optimaliseren. Hiermee bespaar je zowel tijd als geld.

Minc

De MINC groep is een ervaren fulfilment center waar de fulfilment processen professioneel zijn ingericht. De activiteiten van MINC zijn verdeeld over twee filialen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Mijdrecht en de tweede vestiging in Apeldoorn. MINC kan je fulfilment proces snel en professioneel implementeren. Ongeacht de omvang en/of complexiteit.

Lees ook...

Paragon One Platform

Organisaties streven uiteraard naar een optimale customer experience, rekening houdend met klantwensen en slim ingericht qua processen en ROI. Maar hoe houd je de regie met alle data, content, afdelingen en systemen? Het antwoord: met één centrale plek voor alle klantcommunicatie. Bijvoorbeeld met het customer communications management platform van Paragon: het One Platform.

Lees verder »

MINC wordt onderdeel van de Paragon Group

Paragon Group en MINC kondigen aan dat vandaag de koopovereenkomst is getekend voor de overname van MINC door Paragon. MINC biedt logistieke oplossingen voor webshops en e-commerce activiteiten. Hiermee sluit MINC optimaal aan op de activiteiten waarmee Paragon haar klanten al helpt en kunnen zij samen verder groeien.
Paragon voegt het succesvolle fulfilment en direct mail bedrijf MINC graag toe aan haar portfolio. Want met de komst van MINC verbreedt Paragon haar activiteiten op het gebied van logistieke oplossingen. Paragon biedt business en communicatie oplossingen met een breed pakket aan services rondom data, consultancy, creatief design, technologie tot en met implementatie en uitvoering.

Lees verder »