webshop marketing tips

store-4156934

Een webshop kan niet zonder marketing. Goede webshop marketing zorgt voor meer bezoekers, meer potentiële klanten, meer verkochte producten en uiteindelijk dus voor een hogere omzet. Ben je benieuwd wat jij kan doen om jouw webwinkel te promoten? Lees dan verder en ontdek de 10 beste webshop marketing tips.

We hebben ook een artikel met uitleg over een magazijn uitbesteden geschreven, misschien wel interessant om even te lezen.

Inhoud

1. Vind je doelgroep en ken je klant

Voordat je een heleboel reclame gaat maken, is het wel zo verstandig om eerst een marketingstrategie te bepalen. Beschrijf in welke behoeftes je product voorziet en weet welke doelgroep behoefte heeft aan jouw product. Als je dat weet, kun je met effectieve marketing je doelgroep beter benaderen.

Kijk ook naar de concurrentie en bepaal op welke punten jij het anders aan kan pakken. Dit gaat je webshop onderscheiden van de rest. Zet in op je unique selling points en weet waar je doelgroep online te vinden is. Daarna kun je de juiste online marketing boodschap via verschillende kanalen verspreiden.

2. Zorg voor passende branding

  1. Branding is een belangrijk onderdeel van ieder bedrijf. Met een sterk logo, kenmerkende kleuren, duidelijke lettertypes, goede fotografie en onderscheidende vormgeving zet je jezelf op de kaart. Een goede uitstraling zorgt voor meer naamsbekendheid en wekt ook vertrouwen op bij consumenten.

Besteed dus niet te weinig tijd aan de look en feel van je webwinkel. Als je een webshop bouwt of laat bouwen, kijk dan ook verder dan het plaatje op een groot scherm. Het is minstens zo belangrijk dat alles op mobiele apparaten er net zo goed uitziet. Het mobiele verkeer neemt immers alleen maar toe.

3. Doe aan content marketing

Content is king, hoor je wel eens, en wat ons betreft is het helemaal waar. Vertel een verhaal met je merk, leg uit wie je bent, wat je doet en hoe jouw product de wereld een beetje beter maakt. Klanten willen overtuigd worden en bewijs zien. Laat ze dus duidelijk zien dat je product doet wat het belooft.

Er zijn natuurlijk verschillende vormen van content. Ga blogs en artikelen schrijven, neem filmpjes en video’s op, laat klanten aan het woord in recensies, maak informatie inzichtelijk met infographics of deel je kennis en expertise middels een e-book. Wees creatief!

4. Vergeet e-mailmarketing niet

Sommige ondernemers denken ten onrechte dat e-mail marketing niet meer van deze tijd is. E-mails zijn juist een geweldig middel om je klanten op de hoogte te houden, te binden aan je bedrijf en telkens weer terug te laten komen. Als je het e-mailadres van een klant hebt, telt die bijna voor twee.

Nog beter is gepersonaliseerde email marketing. Stuur bijvoorbeeld een felicitatie voor een verjaardag, geef een seintje als je nieuwe producten hebt of stuur een e-mail als een klant een product in het winkelmandje heeft laten zitten. Zo’n e-mail ter herinnering is zeer de moeite waard!

5. Deel via sociale media marketing

Op sociale media kan een bedrijf hard groeien. Denk maar aan alle succesverhalen van bedrijven via Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, Pinterest en YouTube. Je kunt kiezen voor een mix van gewone posts en betaalde advertenties en zo je bereik enorm vergroten.

Pas op voor de valkuil om op alle sociale media actief te zijn. Het kost veel tijd en moeite om op ieder platform te groeien en waarschijnlijk zit je doelgroep ook niet op alle kanalen. Maak gebruik van de relevante sociale media voor jouw bedrijf en spreek daar je doelgroep aan. De aanhouder wint!

6. Wees zichtbaar met zoekmachine marketing

Google en andere zoekmachines kunnen een webwinkel maken of breken. Zoekmachine optimalisatie, oftewel search engine optimization, mag je tegenwoordig echt niet meer vergeten. Het is een cruciaal onderdeel van je e-commerce marketing om je bedrijf te laten groeien.

Zoekmachine optimalisatie brengt jouw webpagina’s hoger in de zoekresultaten. Het liefst ben je natuurlijk het eerste resultaat op de eerste pagina. De meeste mensen klikken namelijk op het eerste zoekresultaat. Op deze manier laat je de meeste webwinkels en alle andere websites achter je.

Zoekmachine adverteren is ook erg effectief. Hiermee sta je gelijk bovenaan en kun je onwijs veel kliks genereren. Campagnes in Google Ads is één van de meest directe marketingmethodes die je kan inzetten voor je online zichtbaarheid. Als je het goed doet, levert het een hele lading nieuwe klanten op.

7. Breng bezoekers terug met remarketing

Remarketing, ook wel retargeting genoemd, is een effectieve manier om een klant die je webwinkel verlaat op een later moment weer terug te krijgen. Het gaat hier om bezoekers die al interesse hebben getoond in je product, maar nog niet over zijn gegaan tot aankoop in je webwinkel.

Bij remarketing laat je gepersonaliseerde advertenties zien aan de eerder afgehaakte klant. Die potentiële klant krijgt zo een subtiele herinnering van jouw webwinkel en het desbetreffende product. De kans is relatief groot dat deze persoon terugkeert en het product alsnog koopt.

8. Krijg aandacht met een affiliate marketing

Affiliate marketing is een relatief nieuwe vorm van webwinkel marketing en het kost helemaal geen geld om er mee te beginnen. Ken je het nog niet? Nou, het zit zo: affiliate marketing is een vorm van online adverteren waarbij je jouw webwinkel via banners of links laat promoten op andere websites.

Als een potentiële klant op die andere website op een banner of link klikt, vervolgens op jouw website komt en daarna een product koopt, dan krijgt de eigenaar van de andere website een vergoeding. Vaak is dit een klein percentage van de behaalde omzet. Bij affiliate marketing betaal je dus alleen op basis van het resultaat van deze subtiele vorm van reclame.

9. Verzamel data en gebruik Google Analytics

Probeer zoveel mogelijk gegevens te verzamelen over het gedrag van potentiële klanten in je webwinkel. Als je weet waar ze kijken, waar ze klikken, wanneer ze afhaken en wanneer ze doorzetten, heb je gouden informatie in handen. Je kan het gebruiken om kleine aanpassingen te maken en bijvoorbeeld je productpagina’s steeds effectiever te maken.

Met Google analytics kun je dit allemaal bijhouden. Het is zeker de moeite waard om iemand met verstand van klantgedrag in webshops eens een analyse te laten maken van alle data. Het zal je verbazen hoe groot het effect van een kleine aanpassing kan zijn, zoals een andere kleur voor de knop van het winkelmandje.

10. Ga de deur uit voor offline marketing

Natuurlijk is niet alle reclame online. Offline marketing werkt soms veel beter om verbindingen maken met mensen. Ga er dus op uit en neem deel aan evenementen, markten en beurzen. Deel je visitekaartjes en flyers uit en maak een praatje met een potentiële klant. Het kan je nieuwe inzichten opleveren die je online niet zo snel krijgt.

Advertenties in gedrukte media kunnen je bedrijf ook een boost geven. Kranten, tijdschriften en vakbladen hebben vaak een bepaalde doelgroep en soms matcht die doelgroep precies met de doelgroep van jouw product. Naast adverenties behoren ook het versturen van persberichten en het schrijven van advertorials tot de mogelijkheden.

Conclusie

Goede webwinkel marketing is essentieel voor het succes van je webshop. Helaas is het niet iets dat je zomaar eventjes ‘doet’. Er zijn verschillende mogelijkheden en vaak gebruik je ook verschillende kanalen.

Begin altijd met een goed marketingplan en zorgvuldige branding. Blijf ook altijd aan je content werken. Zorg daarnaast voor optimalisatie voor zoekmachines en analyseer de data uit Google Analytics. Gebruik ook sociale media voor meer bereik en zet remarketing en affiliate marketing in om klanten over de streep te trekken. En ga ook eens de deur uit voor evenementen, markten en beurzen.

Lukt het je niet om genoeg tijd vrij te maken voor marketing? Dan kan het een goed idee zijn om je logistieke proces uit te besteden aan een fulfilment partner. Dat levert jouw tijd op om je merk en je producten te promoten.

Wij van MINC zijn al jaren expert op het gebied van fulfilment. We koppelen je webshop aan ons systeem en vervolgens regelen we het hele logistieke gedeelte van je webwinkel voor je. Klinkt dat goed? Graag komen we met je in contact om samen te bespreken wat we voor jou kunnen betekenen.

Lees ook...

Paragon One Platform

Organisaties streven uiteraard naar een optimale customer experience, rekening houdend met klantwensen en slim ingericht qua processen en ROI. Maar hoe houd je de regie met alle data, content, afdelingen en systemen? Het antwoord: met één centrale plek voor alle klantcommunicatie. Bijvoorbeeld met het customer communications management platform van Paragon: het One Platform.

Lees verder »

MINC wordt onderdeel van de Paragon Group

Paragon Group en MINC kondigen aan dat vandaag de koopovereenkomst is getekend voor de overname van MINC door Paragon. MINC biedt logistieke oplossingen voor webshops en e-commerce activiteiten. Hiermee sluit MINC optimaal aan op de activiteiten waarmee Paragon haar klanten al helpt en kunnen zij samen verder groeien.
Paragon voegt het succesvolle fulfilment en direct mail bedrijf MINC graag toe aan haar portfolio. Want met de komst van MINC verbreedt Paragon haar activiteiten op het gebied van logistieke oplossingen. Paragon biedt business en communicatie oplossingen met een breed pakket aan services rondom data, consultancy, creatief design, technologie tot en met implementatie en uitvoering.

Lees verder »