Ambassador van Bol.com
Ambassador bij bol.com Overzicht in de dynamiek van vandaag. MINC’s magazijnsoftware maakt logistiek management leuk! Wil je geen omkijken meer hebben naar je logistieke processen?
Een webshop kan niet zonder marketing. Goede webshop marketing zorgt voor meer bezoekers, meer potentiële klanten, meer verkochte producten en uiteindelijk dus voor een hogere omzet. Ben je benieuwd wat jij kan doen om jouw webwinkel te promoten? Lees dan verder en ontdek de 10 beste webshop marketing tips.
We hebben ook een artikel met uitleg over een magazijn uitbesteden geschreven, misschien wel interessant om even te lezen.
Kijk ook naar de concurrentie en bepaal op welke punten jij het anders aan kan pakken. Dit gaat je webshop onderscheiden van de rest. Zet in op je unique selling points en weet waar je doelgroep online te vinden is. Daarna kun je de juiste online marketing boodschap via verschillende kanalen verspreiden.
Branding is een belangrijk onderdeel van ieder bedrijf. Met een sterk logo, kenmerkende kleuren, duidelijke lettertypes, goede fotografie en onderscheidende vormgeving zet je jezelf op de kaart. Een goede uitstraling zorgt voor meer naamsbekendheid en wekt ook vertrouwen op bij consumenten.
Besteed dus niet te weinig tijd aan de look en feel van je webwinkel. Als je een webshop bouwt of laat bouwen, kijk dan ook verder dan het plaatje op een groot scherm. Het is minstens zo belangrijk dat alles op mobiele apparaten er net zo goed uitziet. Het mobiele verkeer neemt immers alleen maar toe.
Content is king, hoor je wel eens, en wat ons betreft is het helemaal waar. Vertel een verhaal met je merk, leg uit wie je bent, wat je doet en hoe jouw product de wereld een beetje beter maakt. Klanten willen overtuigd worden en bewijs zien. Laat ze dus duidelijk zien dat je product doet wat het belooft.
Er zijn natuurlijk verschillende vormen van content. Ga blogs en artikelen schrijven, neem filmpjes en video’s op, laat klanten aan het woord in recensies, maak informatie inzichtelijk met infographics of deel je kennis en expertise middels een e-book. Wees creatief!
Sommige ondernemers denken ten onrechte dat e-mail marketing niet meer van deze tijd is. E-mails zijn juist een geweldig middel om je klanten op de hoogte te houden, te binden aan je bedrijf en telkens weer terug te laten komen. Als je het e-mailadres van een klant hebt, telt die bijna voor twee.
Nog beter is gepersonaliseerde email marketing. Stuur bijvoorbeeld een felicitatie voor een verjaardag, geef een seintje als je nieuwe producten hebt of stuur een e-mail als een klant een product in het winkelmandje heeft laten zitten. Zo’n e-mail ter herinnering is zeer de moeite waard!
Pas op voor de valkuil om op alle sociale media actief te zijn. Het kost veel tijd en moeite om op ieder platform te groeien en waarschijnlijk zit je doelgroep ook niet op alle kanalen. Maak gebruik van de relevante sociale media voor jouw bedrijf en spreek daar je doelgroep aan. De aanhouder wint!
Google en andere zoekmachines kunnen een webwinkel maken of breken. Zoekmachine optimalisatie, oftewel search engine optimization, mag je tegenwoordig echt niet meer vergeten. Het is een cruciaal onderdeel van je e-commerce marketing om je bedrijf te laten groeien.
Zoekmachine optimalisatie brengt jouw webpagina’s hoger in de zoekresultaten. Het liefst ben je natuurlijk het eerste resultaat op de eerste pagina. De meeste mensen klikken namelijk op het eerste zoekresultaat. Op deze manier laat je de meeste webwinkels en alle andere websites achter je.
Zoekmachine adverteren is ook erg effectief. Hiermee sta je gelijk bovenaan en kun je onwijs veel kliks genereren. Campagnes in Google Ads is één van de meest directe marketingmethodes die je kan inzetten voor je online zichtbaarheid. Als je het goed doet, levert het een hele lading nieuwe klanten op.
Remarketing, ook wel retargeting genoemd, is een effectieve manier om een klant die je webwinkel verlaat op een later moment weer terug te krijgen. Het gaat hier om bezoekers die al interesse hebben getoond in je product, maar nog niet over zijn gegaan tot aankoop in je webwinkel.
Bij remarketing laat je gepersonaliseerde advertenties zien aan de eerder afgehaakte klant. Die potentiële klant krijgt zo een subtiele herinnering van jouw webwinkel en het desbetreffende product. De kans is relatief groot dat deze persoon terugkeert en het product alsnog koopt.
Als een potentiële klant op die andere website op een banner of link klikt, vervolgens op jouw website komt en daarna een product koopt, dan krijgt de eigenaar van de andere website een vergoeding. Vaak is dit een klein percentage van de behaalde omzet. Bij affiliate marketing betaal je dus alleen op basis van het resultaat van deze subtiele vorm van reclame.
Probeer zoveel mogelijk gegevens te verzamelen over het gedrag van potentiële klanten in je webwinkel. Als je weet waar ze kijken, waar ze klikken, wanneer ze afhaken en wanneer ze doorzetten, heb je gouden informatie in handen. Je kan het gebruiken om kleine aanpassingen te maken en bijvoorbeeld je productpagina’s steeds effectiever te maken.
Met Google analytics kun je dit allemaal bijhouden. Het is zeker de moeite waard om iemand met verstand van klantgedrag in webshops eens een analyse te laten maken van alle data. Het zal je verbazen hoe groot het effect van een kleine aanpassing kan zijn, zoals een andere kleur voor de knop van het winkelmandje.
Natuurlijk is niet alle reclame online. Offline marketing werkt soms veel beter om verbindingen maken met mensen. Ga er dus op uit en neem deel aan evenementen, markten en beurzen. Deel je visitekaartjes en flyers uit en maak een praatje met een potentiële klant. Het kan je nieuwe inzichten opleveren die je online niet zo snel krijgt.
Advertenties in gedrukte media kunnen je bedrijf ook een boost geven. Kranten, tijdschriften en vakbladen hebben vaak een bepaalde doelgroep en soms matcht die doelgroep precies met de doelgroep van jouw product. Naast adverenties behoren ook het versturen van persberichten en het schrijven van advertorials tot de mogelijkheden.
Goede webwinkel marketing is essentieel voor het succes van je webshop. Helaas is het niet iets dat je zomaar eventjes ‘doet’. Er zijn verschillende mogelijkheden en vaak gebruik je ook verschillende kanalen.
Begin altijd met een goed marketingplan en zorgvuldige branding. Blijf ook altijd aan je content werken. Zorg daarnaast voor optimalisatie voor zoekmachines en analyseer de data uit Google Analytics. Gebruik ook sociale media voor meer bereik en zet remarketing en affiliate marketing in om klanten over de streep te trekken. En ga ook eens de deur uit voor evenementen, markten en beurzen.
Lukt het je niet om genoeg tijd vrij te maken voor marketing? Dan kan het een goed idee zijn om je logistieke proces uit te besteden aan een fulfilment partner. Dat levert jouw tijd op om je merk en je producten te promoten.
Wij van MINC zijn al jaren expert op het gebied van fulfilment. We koppelen je webshop aan ons systeem en vervolgens regelen we het hele logistieke gedeelte van je webwinkel voor je. Klinkt dat goed? Graag komen we met je in contact om samen te bespreken wat we voor jou kunnen betekenen.
Ambassador bij bol.com Overzicht in de dynamiek van vandaag. MINC’s magazijnsoftware maakt logistiek management leuk! Wil je geen omkijken meer hebben naar je logistieke processen?
Pakket verzenden kosten: wat is goed en goedkoop voor jou? We vergelijken PostNL, DHL, DPD, UPS, Sendcloud, Shops United en fulfilment.
Leer de beste en meest gebruikte webshop software kennen. Wat past bij jou: WooCommerce, Magento, PrestaShop, Shopify, Wix of Lightspeed?