Voorraad bijhouden

magazijn_mijdrecht-scaled.jpg

Het bijhouden van de voorraad is niet het eerste waar je aan denkt bij het beginnen van een webshop. Toch is het een belangrijk onderdeel van je bedrijfsvoering. Goed voorraadbeheer zorgt namelijk voor meer overzicht, meer omzet en uiteindelijk meer winst.

Maar hoe pak je het aan? En wanneer doe je het goed? In dit artikel geven we je duidelijke tips over het bijhouden van je voorraad. Lees verder en ontdek hoe je het maximale uit jouw voorraad haalt.

We hebben ook een artikel met uitleg over een magazijn uitbesteden geschreven, misschien wel interessant om even te lezen.

Inhoud

Magazijn voorraad webshop bijhouden

Om je voorraad inzichtelijk te kunnen maken, heb je eerst data nodig. Het is verstandig om precies te weten wat je hebt ingekocht, wat je hebt verkocht en wat er nog in je magazijn zit. Dat geeft je overzicht en stelt je in staat om betere keuzes te maken.

Voor nog meer overzicht is het slim om te werken met Stock Keeping Units (SKU). Dan weet je precies hoeveel stuks van een specifiek product je nog op voorraad hebt. Zoiets kun je ook laten zien aan klanten in je webwinkel.

Het liefst heb je alle gegevens digitaal bij de hand. Dat is wel zo makkelijk voor de administratie. Sommige bedrijven werken met spreadsheets in Excel, andere bedrijven werken met een WMS (Warehouse Management System).

Excel voorraad webshop bijhouden

Bij een kleine webshop kun je de voorraad bijhouden met behulp van Excel. Houd er wel rekening mee dat het behoorlijk wat tijd kan kosten om alles handmatig in te vullen. En er is nog een nadeel: je kunt makkelijk een tikfout maken, die vervolgens je hele administratie in de war brengt.

WMS voorraad webshop bijhouden

Een WMS is een digitaal systeem om je hele goederenstroom te beheren. Dit systeem houdt alle nuttige informatie over je voorraad bij en je kan het op ieder moment live bekijken. Zo weet je altijd precies hoe het zit en kun je snel op veranderende situaties inspelen.

Het Warehouse Management System stelt je ook in staat om te werken volgens de principes van First In First Out (FIFO) of First Expiry First Out (FEFO). Mochten je producten een houdbaarheidsdatum hebben, dan is die altijd leidend. Zo voorkom je derving van producten en inkomsten.

Een WMS heeft dus meerdere voordelen. Het bespaart je duizenden uren aan administratie, het minimaliseert de kans op fouten en het geeft je een compleet overzicht van de situatie. Dat zijn allemaal zaken waar iedere ondernemer blij van wordt.

Voorraad systeem koppelen aan webshop

Uiteraard wil je je voorraad systeem graag verbinden met je webshop. Dat is tegenwoordig heel goed mogelijk dankzij slimme koppelingen tussen een WMS en webshops via Prestashop, Magento, WooCommerce, Shopify, Exact, Lightspeed of Bol.com.

Als je je hele voorraadbeheer en het hele logistieke proces graag uit handen wil geven aan professionals, kun je kiezen voor een logistiek partner. Zij kunnen deze koppelingen maken en krijgen iedere order in je webshop gelijk binnen in het WMS. Vervolgens gaan ze iedere bestelling op efficiënte wijze verpakken en verzenden.

Slimme keuzes dankzij voorraadbeheer

Ben je nog niet overtuigd van de voordelen van voorraadbeheer? Dan sommen we nog een aantal mooie mogelijkheden op:

  • Dankzij voorraadbeheer weet je wat je bestsellers zijn en welke producten minder goed lopen. Vervolgens kun je inzetten op de producten die beter verkopen.
  • Dankzij voorraadbeheer weet je wat de omloopsnelheid van je voorraad is. Zo weet je precies wanneer het tijd is om bepaalde producten bij te bestellen.
  • Dankzij voorraadbeheer kun je beter bepalen voor welke producten je kortingsacties wilt organiseren en wanneer je die het beste kunt plannen.
  • Dankzij voorraadbeheer krijg je inzicht in voorraadverlies en kun je administratieve fouten tot een minimum beperken.

Conclusie

Het bijhouden van je voorraad is een belangrijke factor voor je webshop. Als je duidelijke gegevens hebt, krijgt je veel meer overzicht. Het stelt je vervolgens in staat om slimmer om te gaan met je voorraad en meer winst te behalen.

Wij van MINC zijn al jaren specialist op het gebied van voorraadbeheer middels Warehouse Management Systems (WMS) en maken altijd koppelingen met webshops. Graag komen we met je in contact om samen te bespreken wat we voor jou kunnen betekenen.

Wil je liever eerst nog wat meer lezen over het beginnen van een webshop? Lees dan hier verder en ontdek wat het beste past bij jouw bedrijf.

Lees ook...

Paragon One Platform

Organisaties streven uiteraard naar een optimale customer experience, rekening houdend met klantwensen en slim ingericht qua processen en ROI. Maar hoe houd je de regie met alle data, content, afdelingen en systemen? Het antwoord: met één centrale plek voor alle klantcommunicatie. Bijvoorbeeld met het customer communications management platform van Paragon: het One Platform.

Lees verder »

MINC wordt onderdeel van de Paragon Group

Paragon Group en MINC kondigen aan dat vandaag de koopovereenkomst is getekend voor de overname van MINC door Paragon. MINC biedt logistieke oplossingen voor webshops en e-commerce activiteiten. Hiermee sluit MINC optimaal aan op de activiteiten waarmee Paragon haar klanten al helpt en kunnen zij samen verder groeien.
Paragon voegt het succesvolle fulfilment en direct mail bedrijf MINC graag toe aan haar portfolio. Want met de komst van MINC verbreedt Paragon haar activiteiten op het gebied van logistieke oplossingen. Paragon biedt business en communicatie oplossingen met een breed pakket aan services rondom data, consultancy, creatief design, technologie tot en met implementatie en uitvoering.

Lees verder »