Wat is dropshipping?

dropshipping-1.jpg

Webshops op basis van dropshipping schieten als paddestoelen uit de grond en het lijkt allemaal een groot succes. Maar is het echt zo aantrekkelijk als het lijkt? In deze blog beantwoorden we de meest gestelde vragen: Wat is dropshipping? Hoe werkt dropshipping? En is het de moeite waard voor jou?

Bij dropshipping zijn altijd drie partijen betrokken. Aan de ene kant heb je de leverancier, ook wel groothandel genoemd. Aan de andere kant heb je de consument, ook wel eindgebruiker genoemd. De schakel tussen deze partijen is een online ondernemer, oftewel een verkoper met een webshop.

We hebben ook een artikel met uitleg over een magazijn uitbesteden geschreven, misschien wel interessant om even te lezen.

Inhoud

Bij dropshipping verkoop je producten van leveranciers via jouw webshop aan klanten, zonder die producten zelf in te kopen of op voorraad te hebben. Je geeft de bestelling van een consument gewoon door aan de leverancier en die regelt vervolgens het verpakken en versturen. Klinkt makkelijk, toch?

In de praktijk is het soms een tikkeltje lastiger. Maar voor we over de nadelen van dropshipping beginnen, gaan we eerst een aantal grote voordelen van dropshipping behandelen. Hier komen ze.

Voordelen van dropshipping

1. Je hebt weinig startkapitaal nodig

Beginnen met dropshipping kost weinig geld. Je hoeft namelijk geen grote investeringen te doen. Ga maar na: je hebt geen eigen voorraad nodig, je hebt dus ook geen eigen magazijn of opslagruimte nodig en je kunt voor weinig centen al een webshop bouwen. Al met al heb je dus weinig kapitaal nodig om van start te gaan.

2. Je hebt geen eigen voorraad nodig

Ja, dit hebben we al gezegd. Maar we zeggen het toch nog een keer, want het is misschien wel het grootste voordeel van dropshipping. Je hoeft je verkoopwaar niet te bezitten en ook niet te bewaren. De klant bestelt, de leverancier levert en jij kunt je richten op de promotie van je producten in je dropshipping webshop, zonder zorgen over voorraadbeheer.

3. Je kunt een breed assortiment aanbieden

Met dropshipping kun je een groot aantal producten aanbieden. Je hoeft het niet zelf in te kopen en kunt alles in de etalage van je webshop zetten. Als dropshipper kun je ook nieuwe producten testen, om te kijken of het product aanslaat. Werkt het niet, dan verwijder je het gewoon weer uit je webwinkel.

4. Je hoeft zelf niets te verzenden

Met dropshipping geef je het logistieke proces uit handen. Je hoeft je dus niet druk te maken over het inpakken en verzenden van een bestelling. Dat scheelt werk met verzendlabels, verpakkingsmateriaal en postbedrijven. De dropshipping leverancier regelt dit voor je. Dat maakt het een stuk makkelijker om je dropshipping business te runnen.

5. Je hebt geen last van restpartijen

Omdat je geen eigen voorraad hebt, kun je er ook niet mee blijven zitten. Gewone webshops met eigen voorraad maken soms verlies op onverkoopbare producten die niemand meer wil. Als dropshipper heb je hier geen last van. Restpartijen behoren bij dropshipping tot het verleden.

6. Het is gemakkelijk om risico's te spreiden

Je hoeft als dropshipper niet veel geld te investeren en kunt zonder grote gevolgen allerlei producten testen. Je loopt dus weinig financieel risico en het is ook nog eens makkelijk om je risico’s te spreiden. Kies bijvooorbeeld voor een mix van leveranciers en producten. Zo ben je minder afhankelijk en kun je vrijer ondernemen.

Nadelen van dropshipping

Misschien ben je nu helemaal om en klaar om te beginnen met dropshipping. Nou, wacht nog even. We moeten je nog bijpraten over een aantal aspecten van dropshipping die minder leuk zijn. Hier komen de dropshipping nadelen.

1. Je hebt geen unieke producten​

Als dropshipper verkoop je bestaande producten door. Je maakt zelf geen producten en hebt dus geen controle over het productieproces. Je moet het doen met bepaalde producten van de leverancier en er is weinig ruimte om er je eigen stempel op te drukken.

2. De concurrentie is vaak groot

Er zijn duizenden leveranciers en nog meer dropshippers. Heb je een goed product te pakken en loopt het lekker? Dan zijn er ongetwijfeld meer dropshippers die dit product gaan aanbieden. Ineens is de concurrentie heel groot en valt er niet zoveel meer te verdienen.

3. Je leveringen zijn afhankelijk van leveranciers

Een leverancier levert een product rechtstreeks aan een klant. Dat zorgt voor gemak, maar het kan ook leiden tot eventuele problemen. Als je leverancier niet in de buurt zit, heb je bijvoorbeeld te maken met langere levertijden. Dit kan oplopen tot weken of zelfs maanden en zorgt voor ontevreden klanten.

4. Je blijft aansprakelijk voor de verkoop

Als dropshipper ben je verantwoordelijk voor de producten die je verkoopt. Is er een pakketje vermist? Komt een product kapot aan bij de klant? Soms kun je de schade verhalen op de leverancier, maar in de praktijk valt dat tegen. Het is niet altijd makkelijk om te communiceren met een buitenlandse leverancier aan de andere kant van de wereld en dan moet je toch de klant tevreden stellen.

5. Invoerrechten en btw-regels zijn soms lastig

Als de leverancier in China zit, jij je webshop vanuit Nederland runt en een consument uit de Verengide Staten een bestelling doet, dan kun je te maken krijgen met complexe invoerrechten en regels over btw. Dit maakt je administratie moeilijker en klanten zijn vaak niet blij als ze vanwege invoerrechten ineens extra moeten betalen.

6. Retouren en garantie hoort er ook bij

Is een klant niet tevreden met het product? Dan heeft hij of zij volgens de wetten van de Europese Unie het recht om het product binnen 14 dagen terug te sturen. Vaak heeft een klant ook garantie als er binnen bepaalde tijd na aankoop iets stuk gaat. Waar moet de klant het pakketje dan heen sturen en wie draait er dan op voor de kosten? Dat leidt geregeld tot gedoe met de leverancier.

7. Je hebt weinig controle en een kleine winstmarge

Al met al heb je als dropshipper weinig controle over allerlei zaken die belangrijk zijn voor de klanttevredenheid. Voorbeelden zijn de kwaliteit van het product, de kwaliteit van de verpakking, de levertijd en het proces van retouren en garanties. Bovendien verkleint de concurrentie van andere dropshippers je winstmarge.

Wat is een alternatief voor dropshipping?

Na de opsomming van al die nadelen lijkt dropshipping misschien niet zo interessant meer. Gelukkig is er een andere manier van online ondernemen, waarbij je vergelijkbare voordelen als bij dropshipping hebt en de nadelen kunt vergeten. We hebben het over fulfilment.

Kies voor e-fulfilment in plaats van dropshipping

Bij e-fulfilment schakel je een logistieke dienstverlener in. Dat kan gewoon in Nederland. Deze partij regelt het volledige logistieke proces van je webshop. Net als bij dropshipping zorg jij voor de bestellingen en regelt een partner de rest.

Ervaren logistieke partners weten alles van inslag, opslag, voorraadbeheer, orderverzameling, verpakking, verzending, retourverwerking en meer. Al die zaken kunnen ze zo snel, goedkoop en zorgvuldig mogelijk voor je regelen.

Een eigen voorraad met het gemak van dropshipping

In tegenstelling tot bij dropshipping is het bij fulfilment zo dat je wel je eigen voorraad inkoopt. Hierbij heb je uiteraard alle controle over je inkoopprijs en verkoopprijs. Meestal moet je hierbij eerst wat meer investeren, maar je winstmarges zullen ook een stuk groter zijn dan bij dropshipping.

Met andere woorden: met fulfilment kun je een webshop beginnen met voorraad, zonder werk te hebben van je voorraad. Je hebt nauwelijks werk van je orders en laat het over aan Nederlandse professionals die ook meteen al het gedoe met invoerrechten, btw-regels en retouren makkelijk voor je maken. Dat is nog eens een win-win situatie!

Conclusie

Dropshipping lijkt heel aantrekkelijk, maar er zitten veel haken en ogen aan. Je hebt te maken met veel concurrentie, lage winstmarges en soms onbetrouwbare leveranciers. Dit kan leiden tot allerlei problemen, terwijl je wel verantwoordelijk blijft voor de producten die je in je webshop verkoopt.

Fulfilment kan een beter idee zijn. Wij van MINC zijn al jaren specialist op het gebied van e-fulfilment. Graag komen we met je in contact om samen te bespreken wat we voor jou kunnen betekenen.

Wil je liever eerst nog wat meer lezen over het beginnen van een webshop? Lees dan hier verder en ontdek wat het beste past bij jouw bedrijf.

Lees ook...

Paragon One Platform

Organisaties streven uiteraard naar een optimale customer experience, rekening houdend met klantwensen en slim ingericht qua processen en ROI. Maar hoe houd je de regie met alle data, content, afdelingen en systemen? Het antwoord: met één centrale plek voor alle klantcommunicatie. Bijvoorbeeld met het customer communications management platform van Paragon: het One Platform.

Lees verder »

MINC wordt onderdeel van de Paragon Group

Paragon Group en MINC kondigen aan dat vandaag de koopovereenkomst is getekend voor de overname van MINC door Paragon. MINC biedt logistieke oplossingen voor webshops en e-commerce activiteiten. Hiermee sluit MINC optimaal aan op de activiteiten waarmee Paragon haar klanten al helpt en kunnen zij samen verder groeien.
Paragon voegt het succesvolle fulfilment en direct mail bedrijf MINC graag toe aan haar portfolio. Want met de komst van MINC verbreedt Paragon haar activiteiten op het gebied van logistieke oplossingen. Paragon biedt business en communicatie oplossingen met een breed pakket aan services rondom data, consultancy, creatief design, technologie tot en met implementatie en uitvoering.

Lees verder »