Wat kost een webshop?

webshop-software

Een webshop beginnen brengt uiteraard kosten met zich mee. Je hebt van alles nodig en helaas is het allemaal niet gratis. Maar wat kost een webshop nou echt? In deze blog duiken we in de eenmalige en de maandelijkse kosten van een webshop.

Als je een webwinkel begint, zul je eerst moeten investeren in de eenmalige kosten van een webshop. Als je het klein houdt moet je denken aan een bedrag van enkele duizenden euro’s, als je groot denkt kom je eerder in de tienduizenden euro’s terecht. Laten we de kosten doornemen.

We hebben ook een artikel met uitleg over de marketing van je webshop geschreven, misschien wel interessant om even te lezen.

Inhoud

1. De ontwikkeling van een huisstijl

Allereerst is het zaak om je merk neer te zetten. Je hebt bijvoorbeeld een sterk logo, herkenbare kleuren en duidelijke lettertypes nodig. Je kunt dit allemaal zelf bedenken en ontwerpen, maar je kunt er ook een grafisch vormgever of een ontwerpbureau voor inhuren.

Als je het zelf doet, gaat het je geen geld kosten. Het kost je wel tijd en misschien levert het een minder professioneel resultaat op. Vormgevers kunnen je hele huisstijl, ook wel visuele identiteit genoemd, samenvatten in een handige huisstijlgids. Die vormt daarna de basis voor jouw stijl op alle fronten, van je webshop tot je folders en van je visitekaartje tot je e-mailhandtekening.

Kosten: Ga je het zelf doen? Dan kost het 0 euro. Huur je een grafisch vormgever in, dan kost een huisstijl meestal tussen de 1.000 en 3.000 euro. Schakel je een ontwerpbureau in, dan kost het al gauw meer dan 5.000 euro.

2. Productfoto's en teksten laten maken

Waarschijnlijk ga je tientallen, honderden of zelfs duizenden producten verkopen in je webshop. Al die producten hebben een eigen pagina nodig met heldere foto’s en overtuigende teksten. Om geld te besparen, kun je alles zelf fotograferen en beschrijven.

Weet wel dat zowel fotograferen als teksten schrijven een vak apart is. Bovendien zijn goede productfotografie en vlotte beschrijvingen vaak een belangrijke factor bij het over de streep trekken van klanten. Het kan dus zeker de moeite waard zijn om hier professionals voor in te huren.

Kosten: Doe je het zelf, dan kost het tijd, maar geen geld. Huur je een tekstschrijver in, dan betaal je meestal per woord. De prijs kan verschillen van 5 tot 15 cent per woord. Een fotograaf rekent meestal tussen de 5 en 10 euro per productfoto.

3. Het ontwerpen van de webshop

Met een sterke huisstijl, goede teksten en mooie fotografie ben je klaar om de webshop te ontwerpen. Wederom kun je het zelf doen, een zzp’er inhuren of een bureau inschakelen. Als je het zelf doet, kun je ook kiezen voor een al bestaand thema, ook wel een template genoemd.

Kosten: Er bestaan gratis thema’s, thema’s van enkele tientallen euro’s en thema’s van enkele honderden euro’s. Een thema kiezen is de snelste en makkelijkste weg, maar het maakt je webshop wel minder uniek. Een zzp’er inhuren voor webdesign kost meestal tussen de 2.000 en 4.000 euro. Schakel je een bureau in, dan gaat de prijs al gauw richting de 10.000 euro.

Een WooCommerce webshop laten bouwen

Voor de bouw van de webshop kun je kiezen uit verschillende opties. De eerste optie is een WooCommerce webshop via WordPress. WooCommerce is open source software. Dit betekent dat de code openbaar is. Iedereen kan het voor zijn of haar webwinkel zelf aanpassen.

Als je ervaring hebt als developer, dan kun je de webwinkel zelf bouwen. Waarschijnlijk heb je die ervaring niet en zul je gebruik moeten maken van de diensten van een developer. Qua prijs geldt: hoe meer maatwerk, hoe hoger de prijs.

Kosten: Voor het bouwen van een nieuwe website via WordPress in combinatie met een WooCommerce webshop vraagt een zelfstandige webdeveloper ongeveer 3.000 tot 10.000 euro, afhankelijk van de hoeveelheid maatwerk. Schakel je een bureau in, dan moet je rekenen op prijzen vanaf 10.000 euro.

Een Magento webshop laten bouwen

Voor de bouw van de webshop kun je kiezen uit verschillende opties. De eerste optie is een WooCommerce webshop via WordPress. WooCommerce is open source software. Dit betekent dat de code openbaar is. Iedereen kan het voor zijn of haar webwinkel zelf aanpassen.

Bij een Magento webshop is bijna alles mogelijk. Je kunt alles zo laten bouwen dat het perfect voldoet aan de wensen van je klanten. Je hebt als het ware volledige controle over de klantervaring en dat brengt jouw webshop op een next level.

Kosten: Je begrijp dat Magento een stukje duurder is dan WooCommerce. Meestal zul je samenwerken met een bureau als je kiest voor Magento, je kunt zo’n webshop zelf niet maken zonder ervaring. Voor een complexe webwinkel moet je zeker rekenen op 20.000 euro en kunnen de kosten snel oplopen. Het is dus echt een investering.

Kiezen voor webshop software (SaaS)

Als je geld wilt besparen en je webshop snel en gemakkelijk online wilt krijgen, dan is het mogelijk om te kiezen voor Software-as-a-Service (SaaS). Voorbeelden zijn Shopify, Wix en Lightspeed. Bij deze e-commerce platformen neem je webshop software af. Je hoeft het dus niet zelf te ontwikkelen en te beheren.

Een SaaS-webshop vereist minder technische kennis. Vaak heb je hiermee ook gelijk de hosting en de systemen voor het beheer van je webwinkel in orde. Het is dus een aantrekkelijk totaalpakket, maar je levert wel in als het gaat om flexibiliteit. Een totaalpakket van een andere partij betekent namelijk minder mogelijkheden om zelf maatwerk toe te passen.

Kosten: Als je een webshop gaat runnen met SaaS, heb je maandelijkse kosten. Laten we de meest populaire partij, Shopify, als voorbeeld nemen. Dit platform heeft drie opties. Het goedkoopste pakket kost 25 euro per maand, het middelste pakket kost 70 euro per maand en het duurste pakket kost 265 euro per maand.

Maandelijkse kosten van een webshop

Uiteraard heb je nog veel meer terugkerende kosten als je aan de slag gaat met een professionele webshop. Soms kosten ze je een paar tientjes per maand, soms gaat het om een paar honderd euro en je kunt er ook duizenden euro’s aan besteden. Het hangt allemaal van het formaat van je webshop af.

Ben je er klaar voor? Dan gaan we allerlei webshop kosten in vogelvlucht doornemen.

1. De zakelijke bankrekening

Als je zaken gaat doen, heb je een zakelijke rekening nodig. De kosten van een zakelijke rekening variëren van zo’n 5 tot 10 euro per maand.

2. Inkoopkosten producten

Om producten te kunnen verkopen, moet je ze eerst inkopen. Waarschijnlijk ben je voortdurend nieuwe producten aan het bestellen. De kosten van je inkoop hangen af van de prijzen van je leveranciers en hoeveel producten je inkoopt.

3. De betaalkosten

Klanten moeten natuurlijk kunnen betalen in je webshop, via bijvoorbeeld iDeal. De betaling van je online verkopen regel je met een Payment Service Provider (PSP). Hoeveel geld het je kost, hangt af van het aantal transacties. Doorgaans kost het ongeveer 30 cent per transactie.

4. De verzendkosten

Voor het versturen van pakketjes heb je verpakkingsmateriaal nodig. Ook maak je waarschijnlijk gebruik van de diensten van een postbedrijf, zoals PostNL. Een kartonnen doos kost al gauw 40 cent en bij PostNL variëren de kosten op basis van je verzendvolume.

5. De opslagkosten

Als je een beperkt volume aan kleine producten verkoopt, kun je ze misschien opslaan in je eigen huis. Maar als je grote product verkoopt en het volume toeneemt, heb je waarschijnlijk een magazijn nodig. Voor 15 vierkante meter opslagruimte betaal je al gauw 100 euro of meer per maand.

6. De verzekeringskosten

Het is verstandig om jezelf, eventuele werknemers en je voorraad te verzekeren. Verzeker je voorraad bijvoorbeeld tegen brand, storm of diefstal. Neem contact op met verzekeraars om tarieven te vergelijken.

7. De boekhouding

Je kan zelf de boekhouding doen en je belastingaangiftes regelen. Je kan er ook een boekhoudprogramma voor gebruiken, voor zo’n 20 tot 30 euro per maand. Je kan er ook voor kiezen om een boekhouder te nemen. Dat kost gemiddeld zo’n 1.000 euro per jaar.

8. Een keurmerk

Om een goede indruk te maken en meer betrouwbaarheid uit te stralen, kan het een goede keuze zijn om een keurmerk aan te vragen. Je hebt al een keurmerk voor zo’n 10 euro per maand. Je kunt uiteraard ook een bekender en duurder keurmerk overwegen.

9. Een domeinnaam

Iedere webshop heeft een domeinnaam nodig, anders kun je de webwinkel niet eens bezoeken. Een domeinnaam eindigend op .nl kost tussen de 5 en 20 euro per jaar.

10. De hosting

Iedere webshop heeft hosting nodig. Bij een SaaS-webshop zijn de kosten voor de hosting inbegrepen in de kosten. Bij een middelgrote webwinkel op basis van open source software kost het tussen de 10 en 100 euro per maand, afhankelijk van de opslag en de service.

11. De marketingkosten

Je eigen webshop promoten gaat niet vanzelf. Je hebt online marketing nodig. Werk met een maandelijks budget om bijvoorbeeld advertenties te plaatsen, e-mail marketing op poten te zetten en aan zoekmachine optimalisatie te doen.

Conclusie

Een professionele webshop opzetten brengt best veel kosten met zich mee. Om te beginnen investeer je in een heldere huisstijl, goede teksten, mooi productfoto’s en natuurlijk een ontwerp voor de webwinkel. Vervolgens moet je de webshop ook (laten) bouwen en voorzien van een systeem om je bestellingen te beheren.

Als het eenmaal loopt, zijn er nog allerlei andere kosten. Voorbeelden zijn een zakelijke bankrekening, betaalkosten, verzekeringskosten en natuurlijk alle logistieke kosten. Maar wist je dat je flink kan besparen op het logistieke gedeelte?

Je kan namelijk een fulfilment partner inschakelen om je inslag, opslag, voorraadbeheer, orderverzameling, verpakking, verzending, retourverwerking en meer te laten regelen. Dat scheelt een hoop werk en het kan je ook veel geld besparen, omdat je gaat profiteren van allerlei schaalvoordelen.

Wij van MINC zijn al jaren specialist op het gebied van e-fulfilment. Graag komen we met je in contact om samen te bespreken wat we voor jou kunnen betekenen. Wil je liever eerst nog wat meer lezen over het beginnen van een webwinkel? Lees dan hier verder en ontdek wat het beste past bij jouw bedrijf.

Lees ook...

Paragon One Platform

Organisaties streven uiteraard naar een optimale customer experience, rekening houdend met klantwensen en slim ingericht qua processen en ROI. Maar hoe houd je de regie met alle data, content, afdelingen en systemen? Het antwoord: met één centrale plek voor alle klantcommunicatie. Bijvoorbeeld met het customer communications management platform van Paragon: het One Platform.

Lees verder »

MINC wordt onderdeel van de Paragon Group

Paragon Group en MINC kondigen aan dat vandaag de koopovereenkomst is getekend voor de overname van MINC door Paragon. MINC biedt logistieke oplossingen voor webshops en e-commerce activiteiten. Hiermee sluit MINC optimaal aan op de activiteiten waarmee Paragon haar klanten al helpt en kunnen zij samen verder groeien.
Paragon voegt het succesvolle fulfilment en direct mail bedrijf MINC graag toe aan haar portfolio. Want met de komst van MINC verbreedt Paragon haar activiteiten op het gebied van logistieke oplossingen. Paragon biedt business en communicatie oplossingen met een breed pakket aan services rondom data, consultancy, creatief design, technologie tot en met implementatie en uitvoering.

Lees verder »